Mentoring – proces, počas ktorého skúsený učiteľ (mentor) ponúka svoje vedomosti a skúsenosti inému kolegovi s cieľom pomôcť mu zlepšiť svoju pedagogickú prax. Je príležitosťou pre rast a zdokonaľovanie pedagogickej praxe prostredníctvom spolupráce s niekým, kto má bohaté skúsenosti v oblasti vzdelávania.
Mentoring môže:
podporiť profesionálny rozvoj – objaviť nové stratégie, techniky, postupy, ktoré je možné použiť v triede,
zdieľať osvedčené postupy – mentor môže poskytnúť rady a postupy, ktoré mu pomohli v jeho kariére,
pomôcť riešiť výzvy – ak má mentorovaný problémy alebo otázky týkajúce sa výučby alebo riadenia triedy, mentor môže poskytnúť cenný názor a riešenie,
poskytnúť podporu – vytvára priestor na vzájomnú podporu a zdieľanie skúseností s kolegami, čo môže byť veľmi obohacujúce
Meno lektora: Mgr. Mária Drndášová
Časový rozsah: 2 - 4 hodiny
Cieľová skupina: učitelia ZŠ (ideálne je oddeliť prvý a druhý stupeň, aby bolo možné ukázať aktivity na konkrétnu cieľovú skupinu)
Anotácia k vzdelávaniu:
Tento workshop je zameraný na praktické metódy a stratégie na podporu kritického myslenia u žiakov základnej školy. Účastníci získajú vhľad do konkrétnych aktivít a učebných postupov, ktoré podporujú rozvoj analytických schopností, kritického hodnotenia informácií a tvorivého riešenia problémov u žiakov.
Očakávané výstupy:
Po absolvovaní tohto workshopu by mali mať učitelia pevný základ pre implementáciu kritického myslenia do svojej vyučovacej praxe. Budú schopní vytvárať stimulujúce učebné prostredie, kde je kritické myslenie podporované a rozvíjané na všetkých úrovniach výučby. Účastníci by mali odísť so skupinou nástrojov a postupov, ktoré môžu okamžite aplikovať v triede, čím posilnia schopnosti svojich žiakov na riešenie reálnych problémov a kritickú analýzu informácií.
Pár slov o lektorovi:
Volám sa Mária Drndášová, od roku 1997 s ročnou pauzou pôsobím v školstve. Vyštudovala som aprobáciu slovenský jazyk a politológia na UKF Nitra. Absolvovala som ročný vzdelávací program Komenského inštitútu, koučingový kurz, mentorský inkubátor cez Leaf academy a mentorský výcvik cez ministerstvo školstva. Od roku 2022 pôsobím ako mentorka a riaditeľka RCPU Orava.
Meno lektora: Mgr. Mária Drndášová
Časový rozsah: 2 - 3 hodiny
Cieľová skupina: učitelia ZŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
Chcete vybudovať triedu, kde sa deti budú cítiť bezpečne a budú mať chuť sa učiť? Zameriame sa na to, ako môže učiteľ, využívajúc svoju osobnú moc, ovplyvňovať atmosféru v triede a podporovať rozvoj každého dieťaťa. Naučíte sa, ako efektívne pracovať s vlastnými emóciami, aby ste mohli byť príkladom pre svojich žiakov. Spoločne preskúmame pojem „zóna vplyvu“ a to, ako ju využiť pri práci s deťmi.
Očakávané výstupy:
Po absolvovaní tohto workshopu by mali vedieť identifikovať a využiť svoju osobnú moc v interakcii s deťmi, rodičmi a kolegami. Zvýšiť svoju sebareflexiu a uvedomenie si vlastných emócií a ich vplyvu na vzťahy v triede. Rozvíjať emocionálnu inteligenciu a efektívne zvládať náročné situácie v práci s deťmi.
Pár slov o lektorovi:
Volám sa Mária Drndášová, od roku 1997 s ročnou pauzou pôsobím v školstve. Vyštudovala som aprobáciu slovenský jazyk a politológia na UKF Nitra. Absolvovala som ročný vzdelávací program Komenského inštitútu, koučingový kurz, mentorský inkubátor cez Leaf academy a mentorský výcvik cez ministerstvo školstva Od roku 2022 pôsobím ako mentorka a riaditeľka RCPU Orava.
Meno lektora: Mgr. Mária Drndášová
Časový rozsah: 2 - 3 hodiny
Cieľová skupina: učitelia ZŠ, ideálne celý kolektív pedagógov
Anotácia k vzdelávaniu:
Workshop je zameraný na spoločnú tvorbu vízie, misie a hodnôt školy ako základných pilierov jej rozvoja. Účastníci sa prostredníctvom aktivít a skupinovej diskusie oboznámia s významom týchto pojmov, naučia sa rozlišovať ich funkciu v školskom prostredí a získajú praktické nástroje na formulovanie vlastných návrhov.
Cieľom workshopu je podporiť tímovú spoluprácu, jasné smerovanie školy a posilnenie jej identity v očiach žiakov, rodičov i širšej verejnosti a v neposlednom rade vytvoriť víziu, misiu a hodnoty školy, ktoré nie sú len na papieri, ale stanú sa živou súčasťou školy.
Pár slov o lektorovi:
Volám sa Mária Drndášová, od roku 1997 s ročnou pauzou pôsobím v školstve. Vyštudovala som aprobáciu slovenský jazyk a politológia na UKF Nitra. Absolvovala som ročný vzdelávací program Komenského inštitútu, koučingový kurz, mentorský inkubátor cez Leaf academy a mentorský výcvik cez ministerstvo školstva Od roku 2022 pôsobím ako mentorka a riaditeľka RCPU Orava.
Meno lektora: Mgr. Andrea Súlovcová
Časový rozsah: 1,5 - 2 hodiny
Cieľová skupina: učitelia ZŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
Chceli by ste sa zlepšiť vo výučbe a urobiť svoje hodiny dynamickejšie a efektívnejšie? Chceli by ste sa dozvedieť, čo nové do vyučovacej hodiny prináša kurikulárna reforma? Záleží Vám na budovaní životných zručností a postojov žiakov? Učíte s presahom cez predmet s pridanou hodnotou do života?
Na našom workshope sa oboznámite s prvkami, ktoré by dobrá vyučovacia hodina rozhodne mala obsahovať. Uvedieme dôvody, prečo je potrebné tieto prvky pri príprave hodiny zohľadniť a ako Vám môžu byť vo vašej praxi nápomocné. Ukážeme Vám spôsoby, ako s nimi zmysluplne narábať v priebehu realizácie celej hodiny. Pomenujeme cesty k vášmu osobnému a profesionálnemu rastu a podpore žiakov.
Očakávané výstupy:
Účastníci sa naučia ako správne štruktúrovať hodinu, stanoviť si SMART ciele, vyberať vhodne aktivity, ako vytvárať priestor pre žiakov na ich realizáciu a rozvoj samostatného myslenia a tvorivého prístupu.
Účastníci si osvoja koncepty reflexie a spätnej väzby.
Získajú tipy, ako budovať životné zručností, postoje a hodnoty žiakov.
Získajú nápady, ako pracovať s chybou, učiť v súvislostiach, klásť zvedavé a otvorené otázky, individualizovať hodinu a hľadať príležitosť na úspech každého žiaka.
Budú motivovaní experimentovať s učebným štýlom a vytvárať bezpečné a podnetné prostredie.
Pár slov o lektorovi:
Volám sa Andrea Súlovcová. V školstve pôsobím od roku 2003. Dejepis, občianska náuka a výtvarné umenie sú moje aprobačné predmety a rovnako záľuby. Študovala som na UKF v Nitre a rozširujúce štúdium som absolvovala na UMB v Banskej Bystrici. Absolvovala som dvojročný vzdelávací program My sme školy, ktoré menia svet realizovaný Inštitútom pre aktívne občianstvo a kurz mentoringu realizovaný Mentóriou. Od roku 2024 pôsobím v RCPU Orava ako mentor.
Meno lektora: Mgr. Andrea Súlovcová
Časový rozsah: 2 - 4 hodiny
Cieľová skupina: učitelia ZŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
Ranné kruhy slúžia na to, aby sa žiaci koncentrovali a pozitívne naladili na vyučovanie, sú priestorom na budovanie vzťahov, rozvoj komunikačných zručností a podporu bezpečnej atmosféry v triede. Workshop ponúka praktické tipy pre učiteľov, ako viesť ranné kruhy rôznymi formami, ako spoločne s deťmi nastaviť pravidlá a ako vyberať aktivity podporujúce komunitu. Účastníci sa dozvedia s akými témami je vhodné pracovať a ktorým sa naopak vyhnúť, ako prepájať potreby kolektívu s potrebami jednotlivcov, akú úlohu zohráva spätná väzba a ako ju dávať. Dôležitou súčasťou ranných kruhov sú princípy nenásilnej komunikácie podľa Marshalla B. Rosenberga a ich využitie v každodennej praxi. Workshop je zameraný na praktické ukážky, inšpirácie a tipy, ktoré možno hneď využiť v školskom prostredí.
Pár slov o lektorovi:
Volám sa Andrea Súlovcová. V školstve pôsobím od roku 2003. Dejepis, občianska náuka a výtvarné umenie sú moje aprobačné predmety a rovnako záľuby. Študovala som na UKF v Nitre a rozširujúce štúdium som absolvovala na UMB v Banskej Bystrici. Absolvovala som dvojročný vzdelávací program My sme školy, ktoré menia svet realizovaný Inštitútom pre aktívne občianstvo a kurz mentoringu realizovaný Mentóriou. Od roku 2024 pôsobím v RCPU Orava ako mentor.
Meno lektora: Mgr. Andrea Súlovcová
Časový rozsah: 1,5 - 2 hodiny
Cieľová skupina: učitelia ZŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
Chcete vytvoriť zaujímavejšie vyučovacie prostredie? Osvojiť si prístup učiteľa facilitátora? Posilniť u žiakov viacero doménových aj prierezových gramotnosti súčasne? Rozvíjať kritické myslenie a kreativitu? Formovať charakter? Chcete so žiakmi viac diskutovať? Odpoveďou na všetky tieto otázky je jedna metóda - storytelling. Na našom workshope získate nielen teoretické základy a presvedčenie, ale aj praktické tipy a postupy ako storytelling začleniť do svojej praxe a ako efektívne pracovať s príbehmi počas bežných vyučovacích hodín aj tematických dní. Získate odporúčania na hodnotné knižné tituly a edukačné karty.
Očakávané výstupy:
Účastníci si osvoja vedomosti a praktické zručnosti pre efektívne využívanie storytellingu ako interdiciplinárneho nástroja.
Získajú príklady, ako môžu storytelling ľahko integrovať do svojich vyučovacích hodín pre rozvoj čitateľskej gramotnosti a tvorivého písania, pre potreby motivácie, scitlivovania a formovania charakteru, pre vysvetlenie zložitejších tém, procesov a dejinných udalostí a pod.
Získajú nové nápady, ako pomocou storytellingu zrealizovať tematický deň.
Naučia sa efektívne formulovať podnecujúce, spresňujúce a hodnotiace otázky, ktoré im pomôžu aktivizovať žiakov a viesť zmysluplné diskusie.
Pár slov o lektorovi:
Volám sa Andrea Súlovcová. V školstve pôsobím od roku 2003. Dejepis, občianska náuka a výtvarné umenie sú moje aprobačné predmety a rovnako záľuby. Študovala som na UKF v Nitre a rozširujúce štúdium som absolvovala na UMB v Banskej Bystrici. Absolvovala som dvojročný vzdelávací program My sme školy, ktoré menia svet realizovaný Inštitútom pre aktívne občianstvo a kurz mentoringu realizovaný Mentóriou. Od roku 2024 pôsobím v RCPU Orava ako mentor.
Meno lektora: Mgr. Marta Knižacká
Časový rozsah: 2 – 3 hodiny
Cieľová skupina: učitelia 7. – 9. ročníka ZŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
V dnešnom svete nestačí len rozvíjať vedomosti a rozumové schopnosti žiakov – rovnako dôležité je formovať aj ich charakter a srdce. Tento workshop je určený pre učiteľov základných škôl, ktorí chcú integrovať hodnotové vzdelávanie do svojej praxe. Prevedieme vás metódami a stratégiami na rozvoj charakterových vlastností žiakov, ako sú empatia, prosociálnosť, rešpekt, sebaúcta či spolupráca. Spoločne objavíme, ako vytvoriť podnetné prostredie, ktoré podporuje celostný rast žiakov a pripravuje ich na výzvy nielen v škole, ale aj v živote.
Očakávané výstupy:
Po absolvovaní tohto workshopu by mali účastníci porozumieť základom charakterového vzdelávania, jeho dôležitosti a vplyvu na celkový rozvoj žiakov. Mali by si taktiež osvojiť konkrétne metódy a nástroje na rozvíjanie charakterových vlastností u žiakov.
Pár slov o lektorovi:
Volám sa Marta Knižacká, vyštudovala som biológiu a nemecký jazyk a literatúru na Katolíckej univerzite v Ružomberku. Neskôr som si svoju aprobáciu doplnila o tretí predmet – občiansku náuku. Vyše desať rokov sa aktívne venujem práci s deťmi a mladými ľuďmi a v školstve pôsobím od roku 2016. V tomto roku som úspešne absolvovala mentorský výcvik pod záštitou ministerstva školstva a v súčasnosti pôsobím ako mentorka pre RCPU Orava.
Meno lektora: Mgr. Andrea Súlovcová
Časový rozsah: 3 - 5 hodín
Cieľová skupina: učitelia ZŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
Workshop Preukázateľné učenie Vám prinesie odpoveď na to čo funguje v triede a ako efektívne učiť. Je určený učiteľom, ktorí chcú svoje vyučovanie posunúť na úroveň vysoko efektívneho učenia. Účastníci sa zoznámia s praktickými tipmi, ako si jasne stanoviť cieľ hodiny, využiť formatívne hodnotenie a poskytnúť žiakom konštruktívnu spätnú väzbu. Spoločne preskúmame aj spôsoby, ako citlivo reagovať na správanie žiakov, ako rozvíjať ich vnútornú motiváciu v duchu prístupov Pepsa Mccrea a ako ich efektívne podporiť v rozvoji kľúčových gramotností a mäkkých zručností. Zameriame sa aj na to, ako podporiť porozumenie a dlhodobé uchovávanie poznatkov u žiakov prostredníctvom Rosenshinových princípov učenia. Workshop ponúka množstvo postupov a techník, ktoré môžu učitelia okamžite využiť v každodennej praxi. Je voľným pokračovaním workshopu Ako na dobrú hodinu.
Pár slov o lektorovi:
Volám sa Andrea Súlovcová. V školstve pôsobím od roku 2003. Dejepis, občianska náuka a výtvarné umenie sú moje aprobačné predmety a rovnako záľuby. Študovala som na UKF v Nitre a rozširujúce štúdium som absolvovala na UMB v Banskej Bystrici. Absolvovala som dvojročný vzdelávací program My sme školy, ktoré menia svet realizovaný Inštitútom pre aktívne občianstvo a kurz mentoringu realizovaný Mentóriou. Od roku 2024 pôsobím v RCPU Orava ako mentor.
Meno lektora: Mgr. Andrea Súlovcová
Časový rozsah: 3 - 5 hodín
Cieľová skupina: učitelia ZŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
Personalizované vyučovanie kladie dôraz na žiaka ako aktívneho účastníka vlastného vzdelávania. Umožňuje mu robiť rozhodnutia o tom, čo, kde, kedy ako sa ide učiť, čím podporuje jeho motiváciu, zodpovednosť a autonómiu.Workshop ponúka praktický pohľad na personalizované vyučovanie, účastníci sa oboznámia s princípmi učenia zameraného na žiaka, konkrétnymi stratégiami na rozvoj voľby, hlasu a zodpovednosti žiakov, ako aj s možnosťami diferencovania a individualizácie výučby.Workshop je určený pedagógom, ktorí pracujú s blokovým vyučovaním, pripravujú tematické dni a chcú podporiť vnútornú motiváciu svojich žiakov.
Pár slov o lektorovi:
Volám sa Andrea Súlovcová. V školstve pôsobím od roku 2003. Dejepis, občianska náuka a výtvarné umenie sú moje aprobačné predmety a rovnako záľuby. Študovala som na UKF v Nitre a rozširujúce štúdium som absolvovala na UMB v Banskej Bystrici. Absolvovala som dvojročný vzdelávací program My sme školy, ktoré menia svet realizovaný Inštitútom pre aktívne občianstvo a kurz mentoringu realizovaný Mentóriou. Od roku 2024 pôsobím v RCPU Orava ako mentor.
Meno lektora: Ing. Mária Košútová
Časový rozsah: 2 - 4 hodiny
Cieľová skupina: učitelia ZŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
Projektové vyučovanie (PBL – Project Based Learning) je moderná vyučovacia metóda, ktorá rozvíja tvorivosť, samostatnosť a spoluprácu žiakov.
Vzdelávanie je určené pre učiteľov základných škôl, ktorí chcú priniesť do svojej praxe inovatívne prístupy. Účastníci sa oboznámia s princípmi, fázami a kľúčovými prvkami PBL. Získajú praktické návody, ako pripraviť projekt a prepojiť ho s učebnými osnovami. Pozornosť bude venovaná tímovej práci žiakov a rozvoju ich kritického myslenia.
Súčasťou vzdelávania sú aj interaktívne aktivity a modelové situácie. Učitelia si vyskúšajú tvorbu vlastného projektového zadania. Cieľom je podporiť aktívne učenie a motiváciu žiakov k riešeniu reálnych problémov. Absolventi vzdelávania získajú inšpiráciu a kompetencie pre efektívne využitie PBL vo vyučovaní. Účastníci vzdelávania získajú inšpiráciu a kompetencie pre efektívne využitie PBL vo vyučovaní.
Pár slov o lektorovi:
Volám sa Mária Košútová, v školstve pôsobím od roku 1992. Väčšinu profesionálneho života som bola učiteľkou odborných predmetov na strednej škole, koordinovala som tvorbu ŠkVP, projekty Erasmus – práve tie ponúkali široké možnosti pre uplatňovanie netradičných a inovatívnych metód vyučovania. Tretí rok pôsobím ako mentorka.
Meno lektora: Ing. Mária Košútová
Časový rozsah: 2 - 4 hodiny
Cieľová skupina: učitelia ZŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
Formatívne hodnotenie je prístup, ktorý podporuje učenie žiakov a rozvoj ich potenciálu. Vzdelávanie je určené pre učiteľov základných škôl, ktorí chcú obohatiť svoju prax o nové metódy hodnotenia. Účastníci sa oboznámia s princípmi a cieľmi formatívneho hodnotenia. Zameriame sa na vytváranie spätnoväzbových stratégií, ktoré motivujú žiakov k učeniu. Bude predstavený rozdiel medzi sumatívnym a formatívnym hodnotením v praxi.
Učitelia získajú konkrétne nástroje, ako sledovať pokrok žiakov priebežne. Praktické ukážky ukážu, ako efektívne zapájať žiakov do hodnotiaceho procesu. Diskusia sa dotkne aj úloh sebareflexie a vzájomného hodnotenia medzi žiakmi. Cieľom vzdelávania je zlepšiť komunikáciu a podporiť vnútornú motiváciu žiakov. Absolventi budú pripravení implementovať formatívne hodnotenie do každodennej výučby.
Pár slov o lektorovi:
Volám sa Mária Košútová, v školstve pôsobím od roku 1992. Väčšinu profesionálneho života som bola učiteľkou odborných predmetov na strednej škole, koordinovala som tvorbu ŠkVP, projekty Erasmus – práve tie ponúkali široké možnosti pre uplatňovanie netradičných a inovatívnych metód vyučovania. Tretí rok pôsobím ako mentorka.
Meno lektora: Mgr. Andrea Súlovcová
Časový rozsah: 3 - 5 hodín
Cieľová skupina: učitelia ZŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
Spolupráca školy a rodiny je základom úspešného vzdelávania. Workshop Rodičia ako partneri – umenie komunikácie od A po Z ponúka efektívne stratégie a praktické zručnosti, ktoré pomáhajú učiteľom budovať dôveru s rodičmi a viesť s nimi otvorený dialóg. Účastníci získajú tipy, ako efektívne riešiť náročné situácie a konflikty prostredníctvom krízovej komunikácie a ako využívať princípy nenásilnej komunikácie podľa Marshalla B. Rosenberga. Predstavíme aj formát rodičovských združení typu tripartita (ŽUR) – jeho princípy, pravidlá a praktické odporúčania na prípravu a realizáciu. Workshop ponúka množstvo vysvetlení, konkrétnych príkladov a techník, ktoré môžu učitelia využiť v každodennej komunikácii s rodičmi.
Pár slov o lektorovi:
Volám sa Andrea Súlovcová. V školstve pôsobím od roku 2003. Dejepis, občianska náuka a výtvarné umenie sú moje aprobačné predmety a rovnako záľuby. Študovala som na UKF v Nitre a rozširujúce štúdium som absolvovala na UMB v Banskej Bystrici. Absolvovala som dvojročný vzdelávací program My sme školy, ktoré menia svet realizovaný Inštitútom pre aktívne občianstvo a kurz mentoringu realizovaný Mentóriou. Od roku 2024 pôsobím v RCPU Orava ako mentor.
Meno lektora: PaedDr. Ľuboslava Iskrová
Časový rozsah: 1,5 - 2 hodiny
Cieľová skupina: učitelia ZŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
Konzultácie typu ŽUR prinášajú nový pohľad na komunikáciu medzi školou a rodinou. Namiesto jednostranného hodnotenia vytvárajú priestor pre dialóg, spoluprácu a spoločné plánovanie ďalších krokov. Žiak sa stáva aktívnym účastníkom, ktorý prezentuje svoje úspechy, stanovuje si ciele a učí sa prevziať zodpovednosť za svoje učenie. Učiteľ je sprievodca a moderátor rozhovoru, rodič partner, ktorý lepšie rozumie potrebám dieťaťa. Prínosom je zlepšenie komunikácie medzi žiakom, školou a rodinou, posilnenie zodpovednosti žiakov za vlastné učenie, efektívnejšie a partnerské riešenie problémov, vyššia dôvera zo strany rodičov.
Očakávané výstupy:
ako pripraviť žiakov a rodičov na konzultácie,
akú štruktúru a priebeh môže mať stretnutie,
tipy na otázky a reflexívne techniky,
ako vytvoriť bezpečnú a podpornú atmosféru,
praktické ukážky a materiály, ktoré možno hneď použiť.
Pár slov o lektorovi:
Svoj pracovný čas trávim v kolektíve žiakov na prvom stupni už 26 rokov. Práca s nimi v Základnej škole v Podbieli mi prináša veľmi veľa radosti. Napĺňa ma, motivuje a obohacuje. Teším sa z každého pokroku, ktorý moji žiaci urobia. Snažím sa viesť ich k radosti z poznania. Som presvedčená o tom, že čokoľvek robíme s radosťou, robíme to dobre. Prvky Hejného matematiky, Jolly Phonics angličtina, rovesnícke učenie, spolupráca, humor a množstvo pádov a vstávaní robia naše vyučovanie miestom, kde má každý z nás priestor na sebarozvíjanie.
Meno lektora: PaedDr. Ľuboslava Iskrová
Časový rozsah: 2 hodiny
Cieľová skupina: učitelia ZŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
Učiteľská profesia je krásna, ale aj veľmi náročná. Neustála práca s ľuďmi, vysoké nároky na výkon a tlak prostredia môžu viesť k vyčerpaniu a strate radosti zo svojho povolania. Vzdelávanie je určené pre učiteľov 1. a 2. stupňa na tému syndrómu vyhorenia, jeho prejavy a možnosti prevencie. Účastníci sa oboznámia:
· čo je to syndróm vyhorenia a ako sa prejavuje,
· aké sú najčastejšie rizikové faktory,
· ako rozpoznať varovné signály u seba i kolegov,
· test syndrómu vyhorenia – každý účastník si zistí svoju mieru ohrozenia,
· čo robiť, ak už vyhorenie nastalo a ako hľadať cestu k obnove síl,
· praktické tipy a techniky, ktoré pomáhajú predchádzať vyhoreniu.
Cieľom stretnutia je, aby si každý učiteľ odniesol nielen nové poznatky, ale aj konkrétne kroky, ktoré môže hneď zapojiť do každodenného života.
Pár slov o lektorovi:
Svoj pracovný čas trávim v kolektíve žiakov na prvom stupni už 26 rokov. Práca s nimi v Základnej škole v Podbieli mi prináša veľmi veľa radosti. Napĺňa ma, motivuje a obohacuje. Teším sa z každého pokroku, ktorý moji žiaci urobia. Snažím sa viesť ich k radosti z poznania. Som presvedčená o tom, že čokoľvek robíme s radosťou, robíme to dobre. Prvky Hejného matematiky, Jolly Phonics angličtina, rovesnícke učenie, spolupráca, humor a množstvo pádov a vstávaní robia naše vyučovanie miestom, kde má každý z nás priestor na sebarozvíjanie.
Meno lektora: PaedDr. Stanislava Opátová
Časový rozsah: 2 - 4 hodiny podľa požiadavky aj 8 hodinové (celodenné) vzdelávanie
Cieľová skupina: Hlavne pre učiteľov 1.stupňa a Sj, asistentky, vychovávateľky z ŠKD, ale aj pre všetkých pedagogických zamestnancov
Anotácia k vzdelávaniu:
Prečo je čítanie dôležité, čo dokáže čítanie 20 minút denne, ako budovať čitateľské sebavedomie u detí, ako vyberať správne knihy, aby sa z detí stali aktívni čitatelia, prečo sa venovať čitateľskej gramotnosti s ohľadom na celoživotné vzdelávanie, aktivity, ktoré môžeme robiť na hodinách, ako získať knihy do triednej knižnice za polovičnú cenu a ako škodia obrazovky... O tomto všetkom sa budeme rozprávať a ukážeme si vyše 50 kníh vhodných pre deti podľa čitateľskej úrovne. (na školy v blízkosti vozím vyše 150 kníh)
Pár slov o lektorovi:
Som učiteľka 1. stupňa na ZŠ s MŠ v Nižnej,venujem sa hlavne propagácii čítania a Hejného matematiky, som absolventka Komenského inštitútu, organizujem letné školy pre učiteľov, bola som v TOP 10 Učiteľ Slovenska, nominovaná na Slovenku roka za vzdelávanie
Meno lektora: PaedDr. Stanislava Opátová
Časový rozsah: 2 x 4 hodiny, podľa požiadavky aj 8 hodinové (celodenné) vzdelávanie
Cieľová skupina: hlavne pre učiteľov 1.stupňa a 2.stupňa Sj, Aj, Biológia, Geografia, Prírodopis, Chémia, Fyzika, Občianska náuka, asistentky, vychovávateľky z ŠKD, ale aj pre všetkých pedagogických zamestnancov
Anotácia k vzdelávaniu:
Čitateľské stratégie - techniky a prístupy, ktoré na hodinách používame na zlepšenie porozumenia textu a efektívne spracovanie informácií. Ukážeme si, ako na všetkých predmetoch pri práci s textom realizovať Predvídanie, Kladenie otázok, Kontrolu porozumenia a Zhrnutie. Učitelia si odnesú materiály, ktoré hneď môžu na hodinách so žiakmi vyskúšať.
Pár slov o lektorovi:
Som učiteľka 1. stupňa na ZŠ s MŠ v Nižnej, venujem sa hlavne propagácii čítania a Hejného matematiky, som absolventka Komenského inštitútu, organizujem letné školy pre učiteľov, bola som v TOP 10 Učiteľ Slovenska, nominovaná na Slovenku roka za vzdelávanie
Meno lektora: PaedDr. Stanislava Opátová
Časový rozsah: 2 - 4 hodiny
Cieľová skupina: Hlavne pre učiteľov 1.stupňa a matematiky, asistentky, vychovávateľky z ŠKD
Anotácia k vzdelávaniu:
Ukážka množstva hier s kockami, ktorými dokážeme urobiť hodiny matematiky zábavné, spestriť precvičovanie počtových výkonov /hry na násobenie, delenie, sčítanie a odčítanie.../ vnášať prvky konštruktivizmu a budovať životné zručnosti. Učitelia si všetky vyskúšajú a dostanú prezentáciu s 27 hrami, ktoré hneď môžu v triedach na hodinách realizovať.
Pár slov o lektorovi:
Som učiteľka 1. stupňa na ZŠ s MŠ v Nižnej, venujem sa hlavne propagácii čítania a Hejného matematiky, som absolventka Komenského inštitútu, organizujem letné školy pre učiteľov, bola som v TOP 10 Učiteľ Slovenska, nominovaná na Slovenku roka za vzdelávanie.
Meno lektora: PaedDr. Stanislava Opátová
Časový rozsah: 2 - 4 hodiny
Cieľová skupina: Hlavne pre učiteľov 1.stupňa a matematiky, asistentky, vychovávateľky z ŠKD
Anotácia k vzdelávaniu:
Ukážka množstva pomôcok, ktorými dokážeme urobiť hodiny matematiky zábavné, spestriť precvičovanie počtových výkonov, vnášať prvky konštruktivizmu a budovať životné zručnosti. Učitelia si môžu niektoré vyskúšať, prípadne vyrobiť.
Pár slov o lektorovi:
Som učiteľka 1. stupňa na ZŠ s MŠ v Nižnej, venujem sa hlavne propagácii čítania a Hejného matematiky, som absolventka Komenského inštitútu, organizujem letné školy pre učiteľov, bola som v TOP 10 Učiteľ Slovenska, nominovaná na Slovenku roka za vzdelávanie.
Meno lektora: PaedDr. Stanislava Opátová
Časový rozsah: 2- 4 hodiny, prípadne celodenný podľa záujmu a potreby účastníkov
Cieľová skupina: Hlavne pre učiteľov 1.stupňa a matematiky, asistentky, vychovávateľky z ŠKD
Anotácia k vzdelávaniu:
Vysvetlenie princípov Hejného metódy vyučovania matematiky, ukážka zábavných úloh z jednotlivých prostredí, ktoré môžu učitelia využiť, aj keď neučia touto metódou na vnášanie prvkov konštruktivizmu a budovania životných zručností. Odnesú si pracovné listy s úlohami pre žiakov.
Pár slov o lektorovi:
Som učiteľka 1. stupňa na ZŠ s MŠ v Nižnej, venujem sa hlavne propagácii čítania a Hejného matematiky, som absolventka Komenského inštitútu, organizujem letné školy pre učiteľov, bola som v TOP 10 Učiteľ Slovenska, nominovaná na Slovenku roka za vzdelávanie.
Meno lektora: Mgr. Katarína Hojová
Časový rozsah: 2- 4 hodiny
Cieľová skupina: učitelia pre 1. stupeň ZŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
Praktický workshop, ktorý vás prevedie svetom predmetu "Človek a príroda". Zameriame sa na prechod od tradičného, encyklopedického vzdelávania k rozvoju kľúčových kompetencií.
Workshop je postavený na skúsenostnom učení. Prostredníctvom interaktívnych hier a praktických aktivít si vyskúšate, ako prebudiť v žiakoch zvedavosť, podporiť ich kritické myslenie a rozvíjať ich prírodovednú gramotnosť. Odnesiete si konkrétne, overené nápady, ktoré môžete ihneď použiť na hodinách, a objavíte, ako prepojiť prírodovedné témy s inými predmetmi.
Pár slov o lektorovi:
Som učiteľka pre 1. stupeň základnej školy, ktorá sa venuje tvorivému a interaktívnemu vyučovaniu. Aktívne vyhľadávam a tvorím inovatívne nápady, často s medzipredmetovými prepojeniami. Mojim cieľom je nielen učiť, ale aj budovať pozitívne vzťahy a podporovať jedinečnosť každého dieťaťa. Mám skúsenosti s prácou v rôznych školách, montessori pedagogikou i s domácim vzdelávaním.
Meno lektora: Mgr. Katarína Hojová
Časový rozsah: 2- 4 hodiny
Cieľová skupina: učitelia pre 1. stupeň ZŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
Tento workshop vám pomôže pochopiť koncepciu predmetu Človek a spoločnosť, spoločne nahliadneme do aktuálnej ponuky učebníc a materiálov. Ukážeme si, ako v praxi integrovať štyri komponenty (dejepisný, geografický, občiansky a eticko-osobnostný) do jedného prepojeného celku, s dôrazom na svet dieťaťa – rodinu, školu a okolie. Účastníci získajú konkrétne, ihneď použiteľné didaktické nástroje a nápady pre zážitkové učenie, ktoré rozvíja orientáciu v čase a priestore, zodpovednosť a sebaúctu.
Pár slov o lektorovi:
Som učiteľka pre 1. stupeň základnej školy, ktorá sa venuje tvorivému a interaktívnemu vyučovaniu. Aktívne vyhľadávam a tvorím inovatívne nápady, často s medzipredmetovými prepojeniami. Mojim cieľom je nielen učiť, ale aj budovať pozitívne vzťahy a podporovať jedinečnosť každého dieťaťa. Mám skúsenosti s prácou v rôznych školách, montessori pedagogikou i s domácim vzdelávaním.
Meno lektora: Mgr. Katarína Hojová
Časový rozsah: 2- 4 hodiny
Cieľová skupina: učitelia pre 1. stupeň ZŠ, vychovávateľky
Anotácia k vzdelávaniu:
Na workshope sa oboznámite s novým poslaním a cieľmi ŠKD v kontexte kurikulárnej reformy a princípov neformálneho vzdelávania. Zameriame sa na tri kľúčové piliere úspešnej výchovy – Personalizáciu („Zamerané na JA“), Inklúziu („Zamerané na MY“) a Subjektívnu pohodu („Zamerané na POCIT“). Predstavíme vám, ako sa tieto piliere prejavujú v praxi, a prostredníctvom konkrétnych modelových popoludní (napr. „Staviame Mesto Budúcnosti“) si osvojíte zručnosti na plánovanie komplexných aktivít, ktoré prepájajú všetky tematické oblasti výchovy a rozvíjajú kľúčové spôsobilosti detí 21. storočia. Cieľom je naučiť sa, ako efektívne zabezpečiť oddych, relaxáciu a sebarealizáciu každého dieťaťa v ŠKD.
Pár slov o lektorovi:
Som učiteľka pre 1. stupeň základnej školy, ktorá sa venuje tvorivému a interaktívnemu vyučovaniu. Aktívne vyhľadávam a tvorím inovatívne nápady, často s medzipredmetovými prepojeniami. Mojim cieľom je nielen učiť, ale aj budovať pozitívne vzťahy a podporovať jedinečnosť každého dieťaťa. Mám skúsenosti s prácou v rôznych školách, montessori pedagogikou i s domácim vzdelávaním.
Meno lektora: Mgr. Marta Knižacká
Časový rozsah: 2-3 hodiny
Cieľová skupina: učitelia ZŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
Digitálne technológie nám otvárajú nové možnosti vo vyučovaní. Workshop ponúkne praktické rady, ako ich používať bezpečne a efektívne. Účastníci sa oboznámia so základmi digitálnej bezpečnosti, ochranou údajov a zabezpečením online materiálov.
Očakávané výstupy:
účastníci pochopia princípy digitálnej bezpečnosti,
naučia sa bezpečne používať online nástroje,
získajú tipy na ochranu dát a materiálov,
budú vedieť vytvoriť bezpečné digitálne prostredie pre seba a pre žiakov.
Pár slov o lektorovi:
Na Katolíckej Univerzite v Ružomberku som vyštudovala odbor učiteľstvo biológie a nemeckého jazyka a literatúry. Pracovala som v Ružomberku na Strednej zdravotníckej škole a počas toho som si moju aprobáciu doplnila o tretí predmet – občianska náuka.
Niekoľko rokov som sa ako animátorka venovala práci s mládežou a deťmi.
Záleží mi na tom, aby sa kvalita vzdelávania a motivácia žiakov a učiteľov neustále zvyšovala
a aby žiaci zažívali v škole bezpečné prostredie. Mentoring vnímam ako spôsob podania pomocnej ruky kolegom učiteľom a to formou ľudskosti, spolupráce a vzájomnej inšpirácie.
Meno lektora: Mgr. Marta Knižacká
Časový rozsah: 2-3 hodiny
Cieľová skupina: učitelia ZŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
Umelá inteligencia nemusí byť hrozbou ani strašiakom v školstve, ale praktickým pomocníkom, ktorý odľahčí prácu učiteľa.
Workshop je určený pre učiteľov, ktorí chcú objaviť možnosti využitia umelej inteligencie vo svojej každodennej praxi. Zameriame sa na to, ako môžu moderné AI nástroje uľahčiť prácu učiteľa od prípravy učebných materiálov a pracovných listov, cez tvorbu testov, až po diferenciáciu úloh či podporu kreativity žiakov. Cieľom je ukázať, že umelá inteligencia nie je hrozbou pre učiteľa, ale užitočným partnerom, ktorý dokáže šetriť čas a obohatiť vyučovanie.
Očakávané výstupy:
účastníci získajú prehľad o dostupných AI nástrojoch,
naučia sa ich využiť pri príprave a hodnotení,
spoznajú bezpečné a zodpovedné využitie AI,
odnesú si tipy a inšpirácie pre rôzne predmety,
pochopia, že AI je partner, nie náhrada učiteľa.
Pár slov o lektorovi:
Na Katolíckej Univerzite v Ružomberku som vyštudovala odbor učiteľstvo biológie a nemeckého jazyka a literatúry. Pracovala som v Ružomberku na Strednej zdravotníckej škole a počas toho som si moju aprobáciu doplnila o tretí predmet – občianska náuka.
Niekoľko rokov som sa ako animátorka venovala práci s mládežou a deťmi.
Záleží mi na tom, aby sa kvalita vzdelávania a motivácia žiakov a učiteľov neustále zvyšovala
a aby žiaci zažívali v škole bezpečné prostredie. Mentoring vnímam ako spôsob podania pomocnej ruky kolegom učiteľom a to formou ľudskosti, spolupráce a vzájomnej inšpirácie.
Meno lektora: Mgr. Mária Drndášová
Časový rozsah: 1 - 1,5 hodiny
Cieľová skupina: učitelia ZŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
Chcete, aby vaše hodiny boli zábavnejšie a efektívnejšie? Na našom workshope sa naučíte využívať nástroje umelej inteligencie na tvorbu pútavých prezentácií, generovanie interaktívnych cvičení a poskytovanie personalizovanej spätnej väzby študentom. Zistíte, ako AI môže uľahčiť prípravu na hodiny a umožní vám viac času venovať sa individuálnym potrebám každého žiaka.
Očakávané výstupy:
Účastníci si rozšíria svoje vedomosti o tom, čo je umelá inteligencia, aké sú jej možnosti a ako sa dá využiť vo výučbe.
Naučia sa používať konkrétne nástroje a aplikácie založené na AI, ktoré môžu okamžite aplikovať vo svojej práci.
Získajú nové nápady a príklady toho, ako môžu AI integrovať do svojich vyučovacích hodín.
Budú motivovaní experimentovať s novými technológiami a neustále sa vzdelávať.
Pár slov o lektorovi:
Volám sa Mária Drndášová, od roku 1997 s ročnou pauzou pôsobím v školstve. Vyštudovala som aprobáciu slovenský jazyk a politológia na UKF Nitra. Absolvovala som ročný vzdelávací program Komenského inštitútu, koučingový kurz, mentorský inkubátor cez Leaf academy a mentorský výcvik cez ministerstvo školstva. Od roku 2022 pôsobím ako mentorka a riaditeľka RCPU Orava.
Meno lektora: Mgr. Marta Knižacká
Časový rozsah: 2-3 hodiny
Cieľová skupina: učitelia ZŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
Digitálne nástroje už nie sú len doplnkom vo vyučovaní, ale stávajú sa jeho prirodzenou súčasťou. Canva umožňuje rýchlu a jednoduchú tvorbu atraktívnych vzdelávacích materiálov od prezentácií a pracovných listov až po vizuály s prvkami umelej inteligencie. Workshop ponúkne prehľad základných aj pokročilých funkcií, ktoré učiteľom uľahčia prácu a podporia kreativitu.
Očakávané výstupy:
účastníci spoznajú hlavné funkcie Canvy využiteľné vo vyučovaní,
vytvoria vizuálne pútavé materiály,
získajú tipy na zdieľanie a spoluprácu,
naučia sa efektívnejšie využívať pokročilé možnosti a AI funkcie.
Pár slov o lektorovi:
Na Katolíckej Univerzite v Ružomberku som vyštudovala odbor učiteľstvo biológie a nemeckého jazyka a literatúry. Pracovala som v Ružomberku na Strednej zdravotníckej škole a počas toho som si moju aprobáciu doplnila o tretí predmet – občianska náuka.
Niekoľko rokov som sa ako animátorka venovala práci s mládežou a deťmi.
Záleží mi na tom, aby sa kvalita vzdelávania a motivácia žiakov a učiteľov neustále zvyšovala
a aby žiaci zažívali v škole bezpečné prostredie. Mentoring vnímam ako spôsob podania pomocnej ruky kolegom učiteľom a to formou ľudskosti, spolupráce a vzájomnej inšpirácie.
Meno lektora: PaedDr. Ľuboslava Iskrová
Časový rozsah: 1,5 - 2 hodiny
Cieľová skupina: učitelia ZŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
Chceli by ste mať všetky informácie pre svojich žiakov a rodičov na jednom mieste? Alebo chcete len vytvoriť profesionálny priestor kde chcete zdieľať život v škole vašich žiakov? Vlastná webová stránka v prostredí EduPage je jednoduchým a efektívnym spôsobom, ako prezentovať prácu učiteľa či života triedy a súčasne môže byť aj spomienkou pre žiakov, ktorí už školu opustia.
Na workshope sa naučíte:
ako si založiť a nastaviť vlastnú webovú stránku alebo fotoalbum v EduPage,
ako pridávať nové príspevky a tvoriť vlastné fotoalbumy,
praktické tipy, ako stránku urobiť prehľadnou a atraktívnou,
ako ju môžete využiť na komunikáciu s rodičmi a žiakmi.
Workshop je vedený prakticky a krok za krokom – účastníci si budú stránku tvoriť priamo počas stretnutia, takže na konci si odnesú hotový základ, ktorý môžu ihneď používať.
Cieľom workshopu je, aby si každý učiteľ odniesol funkčnú webovú stránku a sebavedomie ju ďalej samostatne alebo v spolupráci so svojimi žiakmi rozvíjať.
Pár slov o lektorovi:
Svoj pracovný čas trávim v kolektíve žiakov na prvom stupni už 26 rokov. Práca s nimi v Základnej škole v Podbieli mi prináša veľmi veľa radosti. Napĺňa ma, motivuje a obohacuje. Teším sa z každého pokroku, ktorý moji žiaci urobia. Snažím sa viesť ich k radosti z poznania. Som presvedčená o tom, že čokoľvek robíme s radosťou, robíme to dobre. Prvky Hejného matematiky, Jolly Phonics angličtina, rovesnícke učenie, spolupráca, humor a množstvo pádov a vstávaní robia naše vyučovanie miestom, kde má každý z nás priestor na sebarozvíjanie.
Meno lektora: Mgr. Erika Hollá Ďurčáková
Časový rozsah: 3 hodiny
Cieľová skupina: Učitelia základných škôl, ktorí majú pridelený školský účet Microsoft 365 v počte 10-15 osôb.
Forma realizácie: Prezenčne alebo online (Microsoft Teams/ZOOM/iná platforma)
Technické požiadavky:
- vlastné zariadenie (notebook, PC alebo tablet) s prístupom na internet,
- aktívne prihlasovacie údaje do školského účtu Microsoft 365,
- slúchadlá s mikrofónom (pri online forme).
Pred workshopom účastníci dostanú e-mail s technickými pokynmi a odkazom na pripojenie.
Anotácia k vzdelávaniu:
Workshop je určený učiteľom, ktorí sa chcú naučiť efektívne pracovať so základnými aplikáciami prostredia Microsoft 365 – Outlook, Teams a Forms – a využiť ich pri každodennej komunikácii, spolupráci či vo vyučovaní. Účastníci si počas stretnutia prakticky vyskúšajú jednotlivé kroky priamo vo svojom účte Microsoft 365, pričom mentor bude postupne vysvetľovať a ukazovať možnosti využitia aplikácií v školskom prostredí. Workshop je vedený v pokojnom tempe, vhodný aj pre začiatočníkov. Možno ho realizovať online alebo prezenčne, podľa potrieb školy.
Obsah workshopu:
1. Úvod do prostredia Microsoft 365 – prihlásenie na office.com, orientácia v rozhraní, základné ikony a aplikácie.
2. Outlook – správa e-mailov, práca s prílohami, plánovanie stretnutí a pozvánky do kalendára.
3. Teams – pripojenie na schôdzu, komunikácia cez chat, zdieľanie obrazovky a súborov, základné nastavenia, tvorba vlastného tímu.
4. Forms – ukážka tvorby dotazníka, testu alebo rýchlej spätnej väzby; spôsoby využitia vo vyučovaní.
5. Prepojenie aplikácií – ako spolupracujú Outlook, Teams a Forms; príklady využitia v školskom prostredí.
6. Zhrnutie a spätná väzba – diskusia o možnostiach využitia v praxi, vyplnenie krátkeho formulára spätnej väzby.
Pár slov o lektorovi:
Erika Hollá Ďurčáková je učiteľka biológie, chémie a informatiky s dlhoročnými pedagogickými skúsenosťami. V posledných rokoch sa aktívne venuje využívaniu digitálnych technológií vo vyučovaní a podpore kolegov v ich zavádzaní do praxe.
Ako začínajúca školská digitálna koordinátorka verí, že moderné technológie môžu byť pre učiteľa prirodzeným pomocníkom, ak ich spozná a osvojí si ich krok za krokom. Svoje skúsenosti a nadšenie chce prenášať ďalej prostredníctvom workshopov a mentoringu v RCPU Orava.
Meno lektora: Mgr. Andrea Súlovcová
Časový rozsah: 1,5 - 2 hodiny
Cieľová skupina: učitelia ZŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
Má umenie svoje opodstatnené miesto v školskom vzdelávaní? Chýba Vám v pragmaticky a technický zameranom školstve umelecký zážitok, percepcia a interpretácia diel? Záleží Vám na všeobecnej kultúrnej vzdelanosti žiakov, na kľúčových aspektoch vzdelávania akými sú scitlivovanie a slobodné sebavyjadrenie?
Predstava prázdnych koncertných a výstavných siení v nás môže vzbudzovať obavy. Vizualizácia ako doména súčasného života a zároveň prostriedok vzdelávania nám dávajú nádej. Na našom workshope získate tipy ako účinne zakomponovať umenie do vyučovania, ako ponúknuť umelecký zážitok, ako vyhľadávať umelecké zdroje, ako analyzovať umelecké diela, ako žiakov pripraviť na (prvú ozajstnú) návštevu galérie, divadla, kina, siene..., ako využívať umenie k rozširovaniu rozhľadu žiakov, ako formovať ich estetické cítenie a cibriť vkus.
Očakávané výstupy:
Účastníci sa prostredníctvom praktických ukážok oboznámia s rôznymi zdrojmi umeleckého zážitku a možnosťami ich využitia v školskej praxi.
Získavajú kompetencie porozumenia, reklame, filmu a videu, dizajnu, architektúre; fotografiám, obrazom a objektom.
Osvoja si koncepty a postupy percepcie a interpretácie diel rôznej povahy.
Naučia sa interpretovať estetické javy a pracovať s mimoumeleckým estetičnom.
Osvoja si pojmy krása a gýč, hodnotné umenie a prostoduchá komercia.
Získajú tipy pre tvorivú činnosť žiakov.
Budú motivovaní experimentovať s učebným štýlom a vytvárať podnetné prostredie pre iný spôsob komunikácie a sebavyjadrenie žiakov.
Pár slov o lektorovi:
Volám sa Andrea Súlovcová. V školstve pôsobím od roku 2003. Dejepis, občianska náuka a výtvarné umenie sú moje aprobačné predmety a rovnako záľuby. Študovala som na UKF v Nitre a rozširujúce štúdium som absolvovala na UMB v Banskej Bystrici. Absolvovala som dvojročný vzdelávací program My sme školy, ktoré menia svet realizovaný Inštitútom pre aktívne občianstvo a kurz mentoringu realizovaný Mentóriou. Od roku 2024 pôsobím v RCPU Orava ako mentor.
Meno lektora: Mgr. Mária Tisoňová
Časový rozsah: 3 - 4 hodiny
Cieľová skupina: pedagogickí zamestnanci ZŠ, MŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
Tento workshop je zameraný na stratégie a postupy ako rozvíjať spoluprácu a vzťahy s rodičmi žiakov školy. Aké spôsoby komunikácie fungujú, aké typy rodičov existujú a ako sa s tým vysporiadať. Je zameraný aj na budovanie komunity školy v spolupráci s rodičmi.
Očakávané výstupy:
Po absolvovaní tohto workshopu by mali mať učitelia predstavu akým spôsobom budovať vzťahy s komunitou rodičov, aby rodičia boli partnermi školy, prečo sú tieto vzťahy pre školu dôležité. Budú schopní pripraviť bezpečné a dôverné prostredie pri stretnutí s rodičmi. Účastníci by mali odísť s informáciami, ktoré im pomôžu nastaviť stretnutia s rodičmi aj prácu s triedou.
Pár slov o lektorovi:
Volám sa Mária Tisoňová, v školstve pôsobím od roku 2000.
Vyštudovala som učiteľstvo pre 1. stupeň na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave v roku 2003. V roku 2010 som ukončila rozširujúce vzdelávanie učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov špecializácia anglický jazyk a literatúra na Filozofickej fakulte Katolíckej univerzity v Ružomberku. Od roku 2022 pôsobím ako mentorka a lektorka RCPU pre región Orava. Absolvovala som mentorský výcvik cez ministerstvo školstva.
Meno lektora: Ing. Mária Košútová
Časový rozsah: 4 hodiny
Cieľová skupina: učitelia ZŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
Počas workshopu sa učitelia naučia využiť individuálne schopnosti jednotlivých žiakov pri vytváraní skupín tak, aby sa vytvorili podmienky na tvorbu synergických efektov pri kooperácii v skupine.
Očakávané výstupy:
Po absolvovaní tohto workshopu by mali mať učitelia zručnosti umožňujúce efektívne vytváranie skupín a zadávanie vhodných učebných úloh. Získajú prehľad o rôznych metódach kooperatívneho vyučovania a o spôsoboch hodnotenia skupinovej práce.
Pár slov o lektorovi:
Volám sa Mária Košútová, v školstve pôsobím od roku 1992. Väčšinu profesionálneho života som bola učiteľkou odborných predmetov na strednej škole, koordinovala som tvorbu ŠkVP, projekty Erasmus – práve tie ponúkali široké možnosti pre uplatňovanie netradičných a inovatívnych metód vyučovania. Tretí rok pôsobím ako mentorka.
Meno lektora: Mgr. Mária Tisoňová
Časový rozsah: 3 - 4 hodiny
Cieľová skupina: pedagogickí zamestnanci ZŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
Tento workshop je zameraný na odbúranie strachu z nového a nových metód, získanie kladného postoja k zmenám reformy, nastavenie mysle na rast, a ochotu pracovať na sebe a ďalej sa vzdelávať. Účastníci sa zorientujú v problematike zmien v kurikule, v jednotlivých oblastiach – digitalizácia, hodnotenie, vyučovacie štýly a klíma v triede, personalizácia vyučovania a inklúzia, ŠkVP; a taktiež aj v problematike profesijného rozvoja.
Očakávané výstupy:
Po absolvovaní tohto workshopu by sa mali učitelia vedieť orientovať v zmenách v kurikule, poznať zdroje informácií a ponuku vzdelávaní, kde môžu získať zručnosti pre výučbu v 21. storočí, a aké zručnosti potrebujú rozvíjať. Mali by sa tiež vedieť orientovať v novom štátnom vzdelávacom programe a poznať formy podpory a sprevádzania, ktoré môžu využiť pri realizácii zmien.
Pár slov o lektorovi:
Volám sa Mária Tisoňová, v školstve pôsobím od roku 2000.
Vyštudovala som učiteľstvo pre 1. stupeň na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave v roku 2003. V roku 2010 som ukončila rozširujúce vzdelávanie učiteľstvo šeobecnovzdelávacích predmetov špecializácia anglický jazyk a literatúra na Filozofickej fakulte Katolíckej univerzity v Ružomberku. Od roku 2022 pôsobím ako mentorka a lektorka RCPU pre región Orava. Absolvovala som mentorský výcvik cez ministerstvo školstva.
Meno lektora: Ing. Mária Košútová
Časový rozsah: 2 - 4 hodiny
Cieľová skupina: učitelia ZŠ (ideálne je oddeliť prvý a druhý stupeň, aby bolo možné ukázať aktivity na konkrétnu cieľovú skupinu)
Anotácia k vzdelávaniu:
Škola pre 21. storočie si vyžaduje využívanie inovatívnych, aktivizujúcich foriem vzdelávania (projektové, párové, modulové,...). Workshop má za cieľ ozrejmiť význam pojmov a ponúknuť inšpiráciu na zavádzanie týchto foriem do vyučovania najmä v prvom cykle vzdelávania. Bude príležitosťou na zdieľanie best practice a spoločné hľadanie projektových tém naprieč vzdelávacími oblasťami.
Očakávané výstupy:
Po absolvovaní vzdelávania budú mať učitelia zručnosti, ktoré im umožnia vytvoriť správne projektové zadania ako aj logisticky zabezpečiť projektové vyučovanie.
Pár slov o lektorovi:
Volám sa Mária Košútová, v školstve pôsobím od roku 1992. Väčšinu profesionálneho života som bola učiteľkou odborných predmetov na strednej škole, koordinovala som tvorbu ŠkVP, projekty Erasmus – práve tie ponúkali široké možnosti pre uplatňovanie netradičných a inovatívnych metód vyučovania. Tretí rok pôsobím ako mentorka.
Meno lektora: Mgr. Mária Tisoňová
Časový rozsah: 3 - 4 hodiny
Cieľová skupina: pedagogickí zamestnanci ZŠ, MŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
Workshop sa zameriava na tvorbu inkluzívneho prostredia v škole, kde sa každý žiak cíti prijatý a má rovnaké možnosti na úspech, kde sa cítia dobre všetci - žiaci, učitelia aj rodičia. Budeme sa venovať tvorbe kultúry školy, rôznym inkluzívnym opatreniam, vzájomnej podpore medzi učiteľmi navzájom a podporným tímom, ako aj individuálnym vzdelávacím potrebám žiakov a ako ich napĺňať.
Očakávané výstupy:
Po absolvovaní workshopu by mali účastníci poznať, čo je to inklúzia a v čom sa líši od integrácie, poznať praktické nástroje a stratégie pre tvorbu inkluzívneho prostredia v škole. Mali by mať predstavu o fungovaní školského podporného tímu a vedieť ako efektívne spolupracovať s ďalšími učiteľmi a podporným tímom. Mali by vedieť ako pracovať s jednotlivými sprievodcami, pomôckami na budovanie inkluzívnej školy v praxi.
Pár slov o lektorovi:
Volám sa Mária Tisoňová, v školstve pôsobím od roku 2000.
Vyštudovala som učiteľstvo pre 1. stupeň na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave v roku 2003. V roku 2010 som ukončila rozširujúce vzdelávanie učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov špecializácia anglický jazyk a literatúra na Filozofickej fakulte Katolíckej univerzity v Ružomberku. Od roku 2022 pôsobím ako mentorka a lektorka RCPU pre región Orava. Absolvovala som mentorský výcvik cez ministerstvo školstva.
Meno lektora: Mgr. Margita Maslaňáková
Časový rozsah: 4 hodiny
Cieľová skupina: učitelia 1. stupňa ZŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
Dnes už neplatí, že pre vstup do života stačí vedieť čítať a písať. Schopnosť rozumieť textu a pochopiť ho, je pre úspech v živote a v štúdiu nevyhnutná. Od učiteľa sa očakáva, aby u žiakov čo najviac podporil rozvoj zručnosti čítania s porozumením. Workshop má za cieľ ozrejmiť aspekty čitateľskej gramotnosti a ponúknuť inšpiráciu na zavádzanie metód a techník na podporu porozumenia textu.
Očakávané výstupy:
Po absolvovaní vzdelávania budú mať učitelia predstavu ako rozvíjať čitateľskú gramotnosť žiakov. Získajú prehľad o rôznych metódach a technikách pri práci s textom.
Pár slov o lektorovi:
Volám sa Margita Maslaňáková. Vyštudovala som učiteľstvo pre 1. stupeň na Pedagogickej fakulte Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici. Od roku 2022 pôsobím ako mentorka a lektorka RCPU pre región Orava.
Klub učiteľov slovenského jazyka a literatúry
Klub učiteľov anglického jazyka
Klub učiteľov matematiky
Klub učiteľov 1. – 4.
Klub učiteľov biológie
Klub učiteľov geografie
Klub učiteľov výchov
Klub tvorivých učiteľov
Klub pedagogických asistentov
Ochutnávka Hejného metódy vyučovania matematiky
Meno lektora: PaedDr. Stanislava Opátová
Časový rozsah: 2 - 4 hodiny, prípadne celodenný podľa záujmu a potreby účastníkov
Cieľová skupina: Hlavne pre učiteľov 1.stupňa a matematiky, asistentky, vychovávateľky z ŠKD
Anotácia k vzdelávaniu:
Vysvetlenie princípov Hejného metódy vyučovania matematiky, ukážka zábavných úloh z jednotlivých prostredí, ktoré môžu učitelia využiť, aj keď neučia touto metódou na vnášanie prvkov konštruktivizmu a budovania životných zručností. Odnesú si pracovné listy s úlohami pre žiakov.
Pár slov o lektorovi:
Som učiteľka 1. stupňa na ZŠ s MŠ v Nižnej, venujem sa hlavne propagácii čítania a Hejného matematiky, som absolventka Komenského inštitútu, organizujem letné školy pre učiteľov, bola som v TOP 10 Učiteľ Slovenska , nominovaná na Slovenku roka za vzdelávanie.